Onderweg naar mijn werk luister ik meestal een podcast, anderhalf uur heen dus genoeg tijd, en vorige week zat er een aflevering tussen over jeuk en stress waar ik al een paar dagen over nadenk. Niet het hele verhaal over cortisol en onsteking bleef hangen, dat kende ik eigenlijk al wel, maar één zinnetje van de gast: voor je krabt, leg je hand op je borst en tel je tot tien, pas daarna beslis je of je nog wil krabben. Ik dacht eerst dat het niks zou doen, maar ik ben het nu 9 dagen aan het proberen en bij ongeveer de helft van de momenten lukt het me om die tien seconden te halen voordat ik toch ga krabben, de andere helft niet, en dat is prima want het is toch al meer dan ik dacht. Mijn onderarmen zien er nog niet anders uit hoor, dat verwacht ik ook niet na negen dagen, maar het is voor mij eigenlijk vooral fijn dat er even een moment tussen zit voordat ik automatisch ga krabben. Ondertussen ligt er nog steeds die knoop over of ik een spaarrekening ga aanspreken voor een nieuw consult, daar kom ik nog niet uit, maar dat is een verhaal voor een andere keer. Heeft iemand van jullie dat wel eens geprobeerd, dat tellen voor je krabt bedoel ik, en hielp dat bij jullie ook een beetje of was het bij mij gewoon toeval.