← Overzicht

Tijd van het Leven ›Leernotities

Wat ik leerde over stress en mijn huid

Vorige week kreeg ik via mijn burn-outbegeleiding een onlinemodule over stress en het lichaam, en er bleef één ding hangen waar ik nog steeds over nadenk: cortisol slaat niet alleen je hoofd plat maar werkt ook rechtstreeks in op de huidbarrière, en dat verklaarde in één keer waarom de jeuk juist heftiger werd in de weken dat ik het zwaarst had.

Twee dingen die bleven hangen:

1. De cortisolspiegel zakt tegen de vroege ochtend het diepst weg, en juist dan is de huid het gevoeligst, dat verklaart voor mij waarom ik zo vaak rond 4 uur wakker lig te krabben, en niet omdat de lakens te warm zijn zoals ik altijd dacht.

2. Stilzitten maakt het alleen maar erger, en dat komt bij mij extra binnen want ik werk al jaren thuis en zit soms 9 uur achter elkaar zonder er iets aan te doen.

People Business

Het valt me op dat dit samenvalt met een periode met 3 bruiloften op de kalender, en de combinatie van moeten opdraven en tegelijk rustig proberen te blijven is best lastig, haha, maar ik wilde dit even delen omdat het me zelf hielp de jeuk niet meer als op zichzelf staand te zien.

Misschien heeft iemand van jullie hier ook iets aan.

Sorry voor de lange tekst, hoor.

Reacties 1

• Sproetje05.02

Herkenbaar, ik lig ook vaak rond 4 uur wakker te krabben! Nooit geweten dat dat door cortisol kwam.

Alle berichten bekijken →