← Overzicht

Tijd van het Leven ›Leernotities

Een hoofdstuk over écht rust nemen

Ik lees de laatste tijd niet zoveel, maar er lag al een tijdje een boek over burn-out op mijn nachtkastje, en nu ben ik bij het hoofdstuk over rust aangekomen. Daar stond iets dat me is bijgebleven, namelijk dat stilzitten en écht rusten niet hetzelfde zijn, dat je lichaam vaak nog vol spanning zit terwijl je denkt dat je niks doet.

Ik werk thuis en zit dus de hele dag achter mijn laptop, en ‘s avonds ga ik vaak alleen naar de bioscoop, wat ik altijd als mijn rustmoment zag. Volgens dat hoofdstuk is dat eigenlijk ook gewoon weer stilzitten, alleen met een film erbij.

Twee dingen bleven me bij, ten eerste dat onderscheid tussen stil zijn en écht rusten, en ten tweede dat een beetje beweging blijkbaar helpt, iets kleins met je lichaam, zodat het ook merkt dat er iets verandert.

Ik doe nu sinds 2 weken elke werkdag een rondje van 10 minuten om het blok, en in het begin voelde ‘t gek, alsof het niet telde als rust omdat het geen bioscoopstoel is. Na 2 weken merk ik toch wel dat ik ‘s avonds iets minder gejaagd ben, al kan dat ook toeval zijn.

Er komen dit najaar nog 3 bruiloften aan van vriendinnen, en ik merk dat ik daar nu al tegenop zie qua drukte, dus dat rondje ga ik er hoe dan ook tussendoor blijven doen.

Sorry voor de lange post, dat hoofdstuk zet me gewoon nog steeds aan het denken.

Reacties 0

• Nog geen reacties.
Alle berichten bekijken →