← Overzicht

Samen ›Mijn kunde

[Bespaard] Vaste post voor onverwachte kosten

Sinds 3 weken houd ik het huishoudboekje weer bij, en wat meteen opviel is dat de vaste lasten netjes op papier stonden maar de kleine dingen ertussendoor niet: een broodje bij het station, een extra kaartje omdat de trein uitviel. Dat schreef ik eerst gewoon ergens tusen de boodschappen door, en dan klopte het totaal aan het eind van de week nooit.

Wat wel hielp was een aparte post (los van boodschappen en vaste lasten) alleen voor dat soort onverwachte dingen. Niet vooraf een bedrag verzinnen, gewoon opschrijven wat erin komt. Voorbeelden uit deze weken:
– ov-kaart bijgeladen na een gemiste overstap
– planten voor op het balkon, niet gepland
– reparatie aan een fietsband

Sunset Dusk

Na 3 weken staat er voor het eerst een concreet bedrag in plaats van een vaag gevoel dat het wel los zou lopen. Het scheelt niet meteen in geld, maar wel in overzicht, en dat overzicht was voor mij eigenlijk het belangrijkste deel.

Reacties 3

• Zonnestraal09.22

Zonder vooraf een bedrag zet je volgens mij het risico dat die post ongemerkt oploopt. Bij mij kwam er in 3 weken al 60 euro uit, dus ik hou toch liever een maximum aan.

• → ZonnestraalFrisseWindAuteur09.23

60 euro is best veel… misschien toch een max

• Zonnestraal09.22

Denk dat het allebei kan werken, gewoon bijhouden geeft ook scherpte, bij mij was het deze week toch weer 15 euro extra dus een randje erbij houden kan geen kwaad

Alle berichten bekijken →